Hřbitov stíhacích letadel

Jdeme po cestě, která asi dříve bývala přistávací dráhou vojenského letiště. Louky kolem jsou neudržované a přerostlé. A na jedné z nich objevujeme náš cíl! Více než 30 stíhaček! Nikdy předtím jsem je takhle zblízka neviděla. Kdysi to byly válečné stroje, ke kterým se jen tak někdo nedostal. A teď tu nehybně stojí. Můžu k nim jít, dotknout se jich a dokonce se dá vlézt i do kokpitu. Neskutečný zážitek!

Téměř všechny stíhačky jsou typu MiG-21. Dvě z nich jsou ve verzi se dvěma sedadly, aby mohly sloužit pro výcvik. Kromě toho tam také objevujeme stíhací bombardéry Suchoj Su-22. Ale teď už jsou všechny nepotřebné, vypnuté a už nikdy nevzlétnou.

Stíhačky MiG-21 byly vyvinuty SSSR kolem roku 1959. Jednalo se o nejdůležitější letadlo armád ze zemí východního bloku. MiG-21 je skutečným víceúčelovým letounem díky vysokému výkonu motoru, nižší spotřebě paliva, dobré elektronice a široké škále zbraní. Dlouhý oštěp na přední straně každého letadla byl určený k měření rychlosti. Maďarské letectvo mělo v provozu více než 250 kusů. Provoz stíhaček ale nebyl úplně bezchybný a více než 70 kusů havarovalo.

Po pádu Sovětského svazu se Maďarsko stalo součástí NATO a mnoho zastaralých stíhacích letadel bylo vyřazeno z provozu. Některé byly prodány do muzeí nebo sběratelům. A některé prostě zůstaly stát tam, kam naposledy přistály. Aby už nikdy nevzlétly, byly jejich trysky zalité hmotou připomínající cement s pilinami.